W historii naszego biura zdarzył się przypadek auta z silnikiem Wankla. Jego pojemność podana w dowodzie rejestracyjnym z Belgii wywołała nie lada zamieszanie w urzędzie celnym.
Problem polegał na tym, że pojemność silnika powyżej 2l to wyższa stawka podatku, ale w katalogu wartości rynkowych pojazdów samochodowych pojemność była mniejsza.
Dla przypomnienia:
- silniki poniżej 2l pojemności to stawka 3,1%
- silniki powyżej 2l pojemności to stawka 18,6%
Na dowodach z różnych krajów samochody z silnikami Wankla mogą mieć różne pojemności, od 1,3l do 3,9l.
Jak to wygląda w Polsce?
Jaką akcyzę zapłacimy za takie auto?
Budowa i działanie silnia.
Silnik Wankla jest silnikiem rotacyjnym posiadającym tłok zbliżony kształtem do trójkąta o wypukłych bokach. Silnik posiada dwa zestawy takich rotorów, a w każdym są 3 komory gdzie zachodzą wszystkie cykle pracy.
W tym silniku występują 4 cykle pracy:
- Zasysanie
- Sprężanie
- Praca
- Wydech
Jaką pojemność ma silnik?
Na przykładzie najpopularniejszego silnika 13B, jeśli jedna komora ma 654cc to cały silnik ma pojemność 3924cc (654cc x 6 komór = 3924cc). Jest to sposób obliczania przyjęty dla silników tłokowych, ale nasz silnik jest inny, dlatego funkcjonuje inny wzór. Sam producent w danych technicznych podaje pojemność jednej komory.
Nie będziemy objaśniać dokładnego działania silnika, takie informacje są dostępne w intrenecie.
Ogólnie wygląda to tak, że mamy 654cc zassanej mieszkanki paliwowej, 654cc przestrzeni na pracę i przekazanie mocy do podzespołów oraz 654cc na wydech. Wszystko x2 ponieważ są dwa zestawy rotorów.
Jaka akcyza?
Wszystkich właścicieli aut z silnikiem Wankla pragnę uspokoić. W tym przypadku obowiązuje niższa stawka.
Pomimo pojemności rzeczywistej w wysokości 3,9l w Polsce przyjęta jest 1/3 tej wartości. Jest to reguła dla tych silników. Daje nam to pojemność 1,3l. Dowodem są pojemności podane w „wykładni” cen rynkowych, czyli katalogu, którym posługują się urzędnicy podczas obliczania wysokości podatku.