Do konsultacji trafił projekt dotyczący zmiany o podatku akcyzowym i niektórych innych ustaw. Co obejmuje? Czy wprowadzi nowe opłaty czy wręcz przeciwnie i czekają na nas pewnego rodzaju udogodnienia? Sprawdź, co przygotowało Ministerstwo Finansów i co to oznacza dla kierowców.
Dokument potwierdzający brak obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego, a także wprowadzenie obowiązku tej daniny w przypadku przerobienia samochodu ciężarowego na osobowy – to tylko niektóre planowane zmiany. Chcesz wiedzieć więcej?
Wszystko, co musisz wiedzieć o akcyzie
Do tej pory ustawa o akcyzie miała pewne dziury, z których korzystali kierowcy. Do takiej należał zakup samochodów osobowych z krajów wspólnoty i rejestracja ich jako ciężarowe. Wówczas można było uniknąć konieczności opłacenia akcyzy. Obecnie Ministerstwo Finansów proponuje zmianę, która ma uszczelnić system podatkowy. Od teraz wszystkie samochody ciężarowe o masie nieprzekraczającej 3,5 tony, sprowadzane z UE muszą uzyskać dokument potwierdzający brak obowiązku uiszczania akcyzy. Ma to wyeliminować nadużycia.
Planowane są także inne zmiany – chociażby obowiązek akcyzowy dla aut ciężarowych, które zostaną w późniejszym czasie przerobione na samochody osobowe. Nawet, jeżeli zostaną one wcześniej zwolnione z tego podatku. W praktyce można spodziewać się weryfikacji każdego pojazdu podczas rejestracji przez nowego właściciela pod kątem jego wcześniejszego przeznaczenia. Jeśli sprzedający zarejestruje pojazd jako dostawcze, a kupujący jako osobowe będzie to oznaczało konieczność opłacenia podatku akcyzowego. Nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2020 roku.
Treść projektu zmian w przepisach
Premier zapowiada też zmiany dla pojazdów z dużymi silnikami
O akcyzie mówi się już od jakiegoś czasu. Premier Mateusz Morawiecki poruszał ten temat w grudniu 2018 i wskazywał kierunek zmian. W Ministerstwie Finansów trwają prace nad kształtem akcyzy dla samochodów, których silniki przekraczają 2,5 litra. Na efekty jeszcze czekamy.
Dla przypomnienia – akcyzę płacimy do tej pory w momencie sprowadzenia samochodu do Polski oraz w momencie sprzedaży wyprodukowanego w Polsce samochodu, który jeszcze nie został zarejestrowany. Obowiązują dwie stawki – 3,1% dla silników o pojemności do 2000 cm3 oraz 18,6% dla silników przekraczających powyższą pojemność.